fbpx

07-04-2024

En arbejdsdag i en el-lastbil – her er dommen

Vi har testet en el-lastbil

300 km på vejen og en liftlevering af dæk er der ikke noget nyt i, når man er chauffør for H. Daugaard. Men at gøre det hele i en spritny el-lastbil fra Mercedes-Benz er ikke hverdagskost. I hvert fald ikke endnu. Spørgsmålet er, om det kan blive det. Læs vores vurdering.

Hos H. Daugaard har vi en ambition om at skifte fra diesel-lastbiler til el-lastbiler inden for en overskuelig fremtid. Men hvad kræver det egentlig at føre ambitionen ud i livet? For at blive klogere på både muligheder og udfordringer har vores Fleet Manager, Palle Albertsen, været på arbejde med én af vores dygtige chauffører, Keld Bygvrå, for at teste den nye Mercedes-Benz eActros 300 el-lastbil. En dag, der gav masser af indsigter og stof til eftertanke.

Læs også artiklen: “Hvad er fremtidens drivmiddel?”

100 % opladt og 2 ºC​​

Et af de spørgsmål, der ofte presser sig på i diskussionen om el-lastbiler i vores branche, er: “Hvor lang rækkevidde har en el-lastbil?”

Et spørgsmål, som er relevant i forhold til både planlægning og hviletid, og som derfor kan blive afgørende for skiftet fra diesel til el. Både klima, kørselsmønster, kørselsadfærd, bilmærke og modeller har stor indflydelse på rækkevidden – både for personbiler og el-lastbiler. Mercedes-Benz eActros 300 el-lastbil har en teoretisk rækkevidde på 300 km. Men som de fleste ved, så er det ikke altid, at teori og praksis går hånd i hånd – og det må vi også sande.

Da Palle og Keld startede arbejdsdagen tidligt om morgenen, målte temperaturen 2 ºC og viste en rækkevidde på 220 km på den 100 % opladte eActros 300. Den planlagte rutes afstand lød på 318 km i alt. Det vil sige, at vi nøje havde udvalgt at teste el-lastbilen på en af vores kortere transportleveringer, da vi i forvejen var bevidste om, at der er mange usikkerheder på el-lastbileres rækkevidde.

Med en rækkevidde på 220 km burde en tur fra Vamdrup til Aarhus (en tur på 113 km) ikke være noget problem. En betydelig del af rækkevidden var dog brugt op, da Palle og Keld ankom til Aarhus og havde udført tre liftleveringer. Palle og Keld var derfor nødt til at lade, inden turen gik videre til Randers. Noget, som viste sig at blive en udfordring.

 

Kreative løsninger

Selvom Danmark allerede er kommet langt med hensyn til ladestationer til personbiler, måtte Palle og Keld konstatere, at der er plads til forbedringer, når det kommer til lademuligheder for el-lastbiler:

“Den eneste tilgængelige lader i området var designet til personbiler. I princippet var det ikke muligt for os at lade vores el-lastbil.”
– Palle Albertsen, Fleet Manager

Men hvad gør man, når lastbilen er ved at løbe tør for strøm, og kunderne venter på en leverance? Der måtte tænkes kreativt og der blev derfor taget en hurtig beslutning om alligevel at bruge ladestanderen, som var til personbiler. En alternativ parkering og 20 minutter senere lykkedes det at lade lastbilen op, så den var klar til at køre videre til Randers, hvor syv leverancer ventede.

Efter en lang og produktiv dag krævede det endnu en opladning at køre retur med lastbilen. Derfor kørte Palle og Keld tilbage til ladestanderen i Aarhus, som de havde brugt tidligere på dagen. Her holdte de 30 minutters pause og gjorde endnu en opdagelse.

Noget mangler

Når vores chauffører holder pause, er der behov for gode faciliteter. Måske kender du det fra dig selv, når du er på farten. Det kan fx være en kiosk, hvor man kan købe mad og drikke, eller det kan være noget så simpelt som ordentlige toiletforhold. Som det ser ud i dag, er det ikke et problem på almindelige tankstationer. Her er der masser af faciliteter, der gør det optimalt for chauffører at holde pause. Problemet er, at alle disse bekvemmeligheder ikke findes ved ladestationerne.

Selvom det kan lyde simpelt, er det en væsentlig mangel, som har stor indflydelse på kvaliteten af chaufførernes pauser. Særligt fordi de under alle omstændigheder er nødt til at vente på, at lastbilen er tilstrækkeligt opladet, før de kan fortsætte arbejdet. Tid, der bør bruges på at slappe af eller få stillet både sult og tørst.

En ambition, der kræver mere end vilje

Konklusionen efter en hel dag på farten i en Mercedes-Benz eActros 300-el-lastbil peger derfor i flere retninger. Ifølge Palle Albertsen er der både stor interesse og bred enighed om, at el-lastbiler er vejen frem for H. Daugaard. Desværre er der nogle ydre omstændigheder, der kan få indflydelse på, hvornår ambitionen kan gøres til virkelighed. Han mener bl.a., at der er et presserende behov for at bygge dedikerede lastbil-ladestationer, som både er designet til lastbiler, og som kan imødekomme de behov, chaufførerne har:

“Infrastrukturen skal udvikles hurtigt for at imødekomme de specifikke krav og behov for vores lastbilchauffører, der anvender el-lastbiler. Der er i øjeblikket mangel på ladere til lastbiler, og dette udgør en væsentlig del af udfordringen.”
– Palle Albertsen, Fleet Manager.

Selvom der i skrivende stund er flere udfordringer ved brugen af el-lastbiler i vores arbejde, holder vi hos H. Daugaard fast i ambitionen om at udskifte vores diesel-lastbiler til el. Noget, som ikke alene kræver ændringer hos os, men også i den danske infrastruktur.

Læs mere om, hvordan H. Daugaard arbejder mod en hverdag med mere grøn strøm.