fbpx

13-06-2023

En mere miljøvenlig transport med solceller

Udviklingen inden for mere bæredygtige tiltag i transportbranchen er hele tiden i gang. Vi følger selvfølgelig med og er altid åbne for at afprøve og teste nye tiltag, når det giver mening. Derfor er der nu to af vores lastbiler, der kører rundt med solcellepaneler på taget.

Når en chauffør er afsted på lange ture, kræver det ofte flere overnatninger i lastbilen. Måske skal chaufføren vente en dag i det nordlige Sverige for at få læsset lastbilen, så han kan køre hjem igen med fuld last i stedet for at køre med en tom trailer. På lange ture som disse er lastbilerne et hjem for chaufførerne. Det er her, de sover, ser tv, laver mad og kaffe samt oplader deres telefon og computer.

Ligesom i enhver anden husholdning kræver det strøm, når køleskab, tv, varmeapparat og kaffemaskine skal fungere. Lastbilchauffører bliver ofte udskældt for at holde i tomgang på f.eks. rastepladser, men det er ofte en nødvendighed for dem, for at der er strøm til deres “bolig”.

Solceller erstatter tomgang

Med solceller installeret på taget af lastbilerne er dette ikke et problem længere. Solcellerne leverer strøm til lastbilerne, både når de kører, og når de holder stille, og det er derfor ikke nødvendigt at starte bilerne og holde i tomgang for at lave strøm.

Det er dejligt for chaufførerne, at de ikke skal bekymre sig om det, og det er selvfølgelig godt for miljøet, at lastbilerne ikke skal bruge unødigt brændstof på at holde i tomgang.

Solceller på taget er en rigtig god måde at reducere vores CO2-forbrug på, når vores chauffører er på lange ture.

Solceller er ikke bare solceller

Vi får vores solceller leveret af virksomheden Green Energy/MIPV.pro. De har specialiseret sig i at lave solceller til mobile enheder, som f.eks. biler, både og campingvogne. Man kan nemlig ikke bruge de almenkendte solceller, som dem vi typisk ser på huse og i solcelleparker, på køretøjer.

Grunden hertil er, at man på huse bruger en god og billig teknologi, som kaldes krystallinske solceller. Denne type solceller er gode til ting, der står helt stille, men kan desværre ikke bruges til biler og andre ting, der bevæger sig, fordi de er meget skrøbelige, hvor der opstår micro cracks ved de mindste rystelser.

På markedet findes også fleksible, krystallinske solceller, men dem skal man være varsom med, for selvom de umiddelbart kan bøjes, så dannes der stadig små mikrorevner, som ikke kan ses med det blotte øje. Disse revner kan over tid udgøre en brandfare, fordi elektronerne ophober sig og kan danne så meget varme, at der kan gå ild på bagsiden af solcellerne.

De solceller vi bruger til vores lastbiler, kaldes CIGS, som er en forkortelse for kobber, indium, gallium og selenid. CIGS-materialet deponeres på en lille, rustfri stålplade, som sættes sammen med flere små plader for at danne et større solcellepanel. Denne type solceller er meget robuste og kan tåle rystelser, slag, og at en bil kører hen over dem.

Tilfredse chauffører

Ved at etablere solceller på vores lastbiler har vi mulighed for at opretholde strømmen på bilen uden at køre i tomgang og derved både mindske vores brandstofforbrug og reducere vores CO2-udledning. Det betyder, at vores chauffører kan bruge alle faciliteterne i vognen med god samvittighed.

Hos H. Daugaard er vi altid på udkig efter løsninger, der kan bidrage til en mere bæredygtig transport. Derfor afprøver vi også solceller på flere af vores lastbiler for at se, hvordan det fungerer i praksis for vores chauffører. Og indtil videre må vi sige, at vi får gode tilbagemeldinger.

 

Skal vi rådgive dig om den mest miljøvenlige transport?