fbpx

12-07-2023

Hvad er fremtidens drivmiddel?

Udviklingen inden for transport – både i forhold til erhverv og privat – er i rivende udvikling. Hybrid- og elbiler vinder indpas i stor stil i forsøget på at nedbringe CO2-udledningen og passe bedre på miljøet. Forskning og teknologi forfines hele tiden, og vi bliver bedre og bedre til at finde mere miljøvenlige løsninger til at transportere os selv og diverse gods rundt. 

I en virksomhed som H. Daugaard, hvor vi lever af transport og logistik, er vi selvfølgelig dybt optaget af og meget interesseret i den udvikling, der sker indenfor dette område.

I denne artikel har vi sat vores Fleet Manager, Palle Albertsen, i stævne, for at stille ham nogle spørgsmål om hans syn på fremtidens drivmiddel. For hvis der er nogen, der decideret nørder på det her område, så er det Palle.

Vil du også se med ind i krystalkuglen? Så læs med her.

1. Skal alle køretøjer ikke bare køre på el?

El er et supergodt drivmiddel – især hvis det er grøn strøm – og især for privatbilister, der kører almindelige strækninger hver dag til og fra arbejde, er det en rigtig god løsning. Men når det kommer til en virksomhed som vores, som er afhængige af, at nogle lastbiler skal køre meget lange ture, så begynder det at blive et problem.

Rækkevidden er simpelthen for dårlig, og hvis du spørger mig, så tror jeg ikke, at denne løsning bliver så udviklet rent teknologisk, at det vil kunne give mening på vores lange ture. Selvfølgelig er det en anden sag på vores kortere ture. Her ser vi allerede ind i, hvilke løsninger vi kan implementere.

Hvis vi kan nå frem til destinationen på én opladning, er det selvfølgelig en god løsning, men lige så snart vi er nødt til at lade op, bliver det et problem, fordi det tager for lang tid. Det er ikke nødvendigvis sikkert, at det kan kombineres med de øvrige hviletider, som vores chauffører skal holde.

Men strøm – og især grøn strøm – er interessant i forhold til meget andet end drivmiddel. Lige nu har vi nogle lastbiler, som kører rundt med solceller på taget, som producerer strøm til bilen, så den ikke behøver at stå i tomgang, men også så chaufføren kan bruge de nødvendige ting som køleskab, lys og kaffemaskine, når han bor i sit køretøj.

2. Hvad ser du som det bedste alternativ til de nuværende drivmidler?

Efter min mening er dieselolien lige nu det bedste drivmiddel vi har, hvis man både skal tage højde for pris, rækkevidde og tilgængelighed – det er dog uden at kigge på drivmiddel fra et miljøvenligt perspektiv. Hvis vi bare kigger lidt frem i tiden, så er jeg ikke i tvivl om, at brint bliver det helt store drivmiddel i logistikbranchen.

Vi er der ikke helt endnu, fordi prisen stadig er for høj til at det kan hænge sammen, men det er min helt klare overbevisning, at brint er den bedste løsning på en mere miljøvenlig transport i fremtiden.

3. Kan du fortælle noget om, hvordan brintbiler virker, og hvad fordelene er?

Brintbiler er udstyret med en brændselscelle. Når man tanker bilen med brint, bliver det blandet med ilt i brændselscellen, og denne kemiske reaktion danner elektricitet og vand. Elektriciteten bruges til at lade et batteri, som bruges til at drive motoren, og vandet ledes ud på vejen i form af damp.

En af de store fordele ved brintbilen er, at den kan tankes hurtigt. Og så er brint et yderst miljøvenligt alternativ til den nuværende dieselolie. Brinten kan produceres på en helt CO2-fri måde ved hjælp af elektrolyse. Man bruger rent vand samt elektricitet, og elektrolysatoren opsplitter vand til brint og ilt ved hjælp af strøm fra f.eks. sol- eller vindenergi.

4. Hvorfor kører der ikke masser af brintlastbiler på vejene nu?

Det kedelige svar er, at det handler om økonomi. Sådan er det altid, når noget nyt er på vej – bare se på elbilerne. De var frygteligt dyre i starten, men nu er de efterhånden allemandseje.

Og ligesom med elbilerne, så er det også et spørgsmål om, at der skal være mulighed for at tanke rundt i landet, så man ikke strander midt på motorvejen uden brændstof. Og for at der kommer flere brinttankstationer, så skal der være efterspørgsel på dem. Altså flere brintbiler. Så det er lidt et spørgsmål om hønen og ægget. Hvad kommer først?

Men jeg er slet ikke i tvivl om, at når vi ser frem i 2030, så er der helt sikkert brintlastbiler på vejene. Vi ser det allerede nu i Schweiz, hvor man er væsentligt længere fremme. Herhjemme sætter økonomien grænsen, men det er blot et spørgsmål om tid, hvis du spørger mig.

Selvfølgelig kan ingen vide med sikkerhed, hvad fremtiden bringer, men hos H. Daugaard gør vi alt, vi kan for at holde os opdateret på udviklingen og følger med, hvor nye løsninger kan være med til at sikre en mere bæredygtig transport.

Få gennemgået dit nuværende logistik set-up