fbpx

H. Daugaard hjalp med vækstrejse hos BASF

Der er meget at tage hensyn til i logistikarbejdet, når produktet er kemi, og markedet er udpræget sæsonbetonet. Derfor blev der arbejdet intenst med distributionen og opbevaringen af særligt ét af de mange kemiprodukter, som H. Daugaard håndterer for BASF: Balaya.

Fælles indsats bag hurtig lancering

Et godt eksempel på den fleksibilitet og gensidige forståelse, som kendetegner samarbejdet mellem BASF og H. Daugaard, viste sig i foråret 2021. BASF’ nye produkt Balaya var ventet med stor spænding i landbrugssektoren, og i H. Daugaards logistikcenter i Vamdrup var alt kørt i stilling til at få produkterne ud til landmænd i Danmark.

Balaya er et middel til bekæmpelse af septoria-svampe i landbrugets hvedeproduktion. For at sikre landmanden det bedste udbytte, er det vigtigt at bekæmpe svampene på det rette tidspunkt i vækstsæsonen. Midlet har været testet i praksis og vist sig meget effektivt.

Der var bare ét “men”: Distributionen kunne ikke begynde, før myndighedernes endelige godkendelse var i hus, og det ville have enorme omkostninger, hvis ikke produkterne kom ud til slutbrugerne i løbet af det helt spæde forår.

”Vi kendte ikke datoen for, hvornår godkendelsen ville komme. Vi vidste bare, at det ville blive i marts. Og at hvis vi ikke fik Balaya ud i tide, ville kunderne være nødt til at gå til konkurrenterne”, siger Luisa Bülow Boje Ferrentino, der er nordisk ansvarlig for forsyningskæden i BASF Agricultural Solutions.

Med vished om, at myndighedernes godkendelse ville komme, havde BASF besluttet at producere en større mængde af det nye svampebekæmpelsesmiddel. Den var nu blevet fragtet fra fabrikken i Spanien til H. Daugaards lagerhotel i Vamdrup.

For kemiprodukter er det ekstremt vigtigt, at informationerne på de særlige etiketter på emballagen er korrekte. Derfor kan de først printes, når myndighedsgodkendelsen er i hus, så i Vamdrup gjorde man sig klar til at sætte nye etiketter på flere tusinde hvide fem-liters dunke. Der var sikret personale til at arbejde i skiftehold, når godkendelsen tikkede ind, og så var det ellers bare at vente.

 

Solgte rub og stub

Den 15. marts 2021 kom myndighedernes godkendelse af Balaya i hus, og så gjaldt det om at få tingene til at ske med det samme.

Fra kontoret i København fik BASF sendt en pdf-fil med indhold til etiketterne til trykkeriet i Randers i en fart. I Randers fik en taxachauffør opgaven med at køre etiketterne til lagerhotellet i Vamdrup med det samme, og i Vamdrup var teamet klar til opgaven. En efter en blev transportlabels pillet af dunke med Balaya, hvorefter nye etiketter blev sat på. Der blev arbejdet om aftenen, i weekender og sågar i påskedagene for at få varen ud til landbrug i Danmark.

”Vi solgte alt lige så hurtigt, som det kom hjem. For lagermedarbejderne har det været hårdt og repetitivt arbejde, men hvis Balaya først havde været klar i slutningen af april, havde vi misset sæsonen”, siger Luisa Bülow Boje Ferrentino.

Produktkendskab og fast kontaktperson sikrer kvaliteten i logistikken

Samarbejdet mellem BASF og H. Daugaard strækker sig helt tilbage til begyndelsen af 00’erne. Kemivirksomheden BASF solgte sin egen logistikforretning fra, men havde en ambition om at indtage en førende position på de nordiske markeder med divisionen Agricultural Solutions.

Det har ført til, at kemifaciliteterne på H. Daugaards lagerhotel i Vamdrup blev udvidet. I dag håndterer vi i omegnen af 200 varenumre fra BASF. Hertil kommer kemi fra en række andre kunder.

”H. Daugaard har fulgt med vores udvikling, så de har faciliteret vores vækst i stedet for at begrænse den”, siger Luisa Bülow Boje Ferrentino.

Hun understreger betydningen af, at H. Daugaard kender BASF’s produkter og de særlige krav, som følger med. På den måde kan tiden til at forklare og vejlede holdes på et minimum, samtidig med at kvaliteten og sikkerheden er i top. Og så fremhæver hun betydningen af, at BASF ligesom flere andre af H. Daugaards store logistikkunder, har en dedikeret kontaktperson tilknyttet.

H. Daugaard har altid været konkurrencedygtige, når vi har genforhandlet kontrakter. Vi kunne måske få det en anelse billigere hos en konkurrent, men så ville vi ikke få den samme service”, siger hun.

Opbevaring og distribution af kemi kræver kundskab

Noget af det, som er med til at gøre håndteringen af kemi til noget helt særligt, er de mange krav, som følger med. Både myndigheder og producenter er ekstremt opmærksomme på de risici, som er forbundet med håndteringen af kemi. Lagerbygningerne og det rullende materiel skal være tilegnet formålet, ligesom chaufførerne skal have en særlig uddannelse.

Det stiller også særlige krav til de lagermedarbejdere og chauffører, som plukker og håndterer varerne på lageret. Samtlige produkter er styret på batch-numre, så de kan spores hele vejen fra produktionen og ud til slutbrugeren. For mange kemiprodukter gælder det også, at de ikke må udsættes for frost. Derfor bliver der holdt godt øje med vejrudsigten forud for kemitransporten. Hvis der er risiko for frost, bliver godset transporteret ud til kunderne i termovogne.

“Det handler dybest set om præcision”, siger Jan Nielsen, der er afdelingsleder på H. Daugaards 25.000 kvm store lagerhotel i Vamdrup.

Han forklarer, at for mange af kemiprodukterne til landbruget er tidsvinduet for anvendelsen ude hos landmanden meget begrænset. Derfor er det ganske enkelt uacceptabelt, hvis en landmand skulle komme til at stå med et forkert produkt i hænderne den dag, hvor forholdene er ideelle til at spænde sprøjten for traktoren.

“Vi skal være uhyre præcise i leveringerne, for der er nultolerance over for fejl”, siger Jan Nielsen.

Det siger vores kunder...

Vores kunder er rigtig tilfredse med H. Daugaard. Deres opfølgning er utrolig hurtig, og deres svartid er kort. Vi har ingen klager – og vigtigst af alt: vores salg er stigende grundet den fantastiske leveringspræstation.

 

- Goodyear

”Vi oplever altid en god, stabil service med pålidelige og dedikerede medarbejdere, som finder løsninger og agerer agile”

- Elopak Denmark