10-03-2021
10-03-2021
Som et skridt i vores løbende indsats for at forbedre sikkerheden på vejene er tre nye lastbiler blevet leveret uden fysiske sidespejle
Vores fleet manager Palle Albertsen var ikke i tvivl, da han første gang fik mulighed for at prøve en lastbil uden spejle på siden af førerhuset.
“Det var i Spanien, hvor jeg kørte rundt på bjergveje og i byer. Og der stod det bare helt klart, at det her ville være en kæmpe fordel for chaufførerne,” siger han.
I stedet for traditionelle sidespejle er de nye trækkere forsynet med kameraer over dørene, som filmer ned langs lastbilens sider. Inde i førerhuset bliver billederne vist på to store skærme, der står opret foran A-stolperne i hver side af kabinen.
For det første følger kameraet med ud, når lastbilen svinger, så chaufføren altid ser bagenden af traileren midt i billedet. Med et traditionelt spejl kigger chaufføren i stedet ind i siden af traileren, når lastbilen svinger. Det betyder, at risikoen for en af de mest almindelige ulykker forbundet med lastbiltransport – de frygtede højresvingsulykker – bliver reduceret markant.
For det andet skifter kameraerne til vidvinkel, når chaufføren skal bakke. Det giver sammen med de justerbare hjælpelinjer på skærmen en god hjælp til at manøvrere.
For det tredje fjerner det en stor del af den blinde vinkel, når der ikke længere skal være spejle på siden af bilen. Det betyder et meget bedre udsyn for chaufføren i forbindelse med vejkryds, fodgængerovergange og rundkørsler, hvilket reducerer risikoen for sammenstød med den tværgående trafik.
Teknologien bag de digitale sidespejle har eksisteret i længere tid, men muligheden for at typegodkende lastbiler med teknologien er først kommet senere. Med myndighedernes godkendelse på plads var der ingen tvivl om, at det var et vigtigt kryds på listen over tilvalg, da vi umiddelbart efter årsskiftet fik leveret tre nye biler som led i den løbende flådeudskiftning.
“Det er ikke udstyr, man får foræret, men for en virksomhed som vores er det et naturligt skridt at tage,” siger Palle Albertsen.
Han henviser til H. Daugaards løbende bestræbelser på at gøre vejene til et sikkert sted at færdes. Det gælder for eksempel trofast deltagelse i den årlige Lastbilkaravanen, hvor folkeskoleelever får mulighed for at komme op i førerhuset og se med egne øjne, hvor svært det kan være at få øje på en cyklist på højre side af førerhuset.
Det gælder også på et område som fastsurring af godset, hvor formuleringen i den danske færdselslov er relativt vag.
“Der går vi som udgangspunkt efter EU’s mere konkrete læsseanvisninger, og for det gods, vi fragter meget af, laver vi vores egne læsseanvisninger, siger Palle Albertsen og fortsætter:
“Så kan det godt være, at vi bruger en halv time på at surre godset fast, inden vi kører, og at det koster en smule på bundlinjen – men hellere det end at risikere ulykker, som ellers kunne være undgået.”
Selvom gennemsnitsalderen for alt vores rullende materiel nu er nede i 2,5 år, og alle lastbilerne lever op til Euro 6-normen, fortsætter den løbende udskiftning af flåden. Senere på året kommer turen til en del af lastbilerne i vores tjekkiske datterselskab Dauczech, som varetager H. Daugaards internationale transporter.
Her indgår de digitale sidespejle som en del af de forhandlinger med leverandøren, som finder sted i øjeblikket. Det samme gør en aktiv højresvingsassistent, som ved hjælp af en radar registrerer bløde trafikanter og bremser lastbilen, hvis der er risiko for en påkørsel.
“Desværre er det ikke muligt at få den aktive højresvingsassistent til de tre-akslede trækkere, som vi har brug for i Danmark. Men jeg håber, at det kommer snart,” siger Palle Albertsen.